Toimituskulut: kirje 4,90 €, paketti 7,40 €.

Blogipostaus päivitetty kauttaaltaan 29.12.2020.

Minulta on vuosien varrella kysytty paljon verkkomyynnistä erityisesti käsityöläisillä. Ydinkysymys on tiukka.

”Miten tuotteita saisi verkkoon myyntiin ettei koko kate mene kuluihin? Volyymi on pientä tai siitä ei ole tietoa ja hintatasoa ei voi juurikaan nostaa.”

Vuonna 2020 on tehty suuri digiloikka. Jää nähtäväksi kuinka suuri se itseasiassa onkaan. Ensimmäiset uutiset kertovat vuoden viimeisen neljänneksen tilausmäärien kasvaneen miltei 80% ja samalla ennustetaan, että verkkokauppa kasvaa ohi perinteisen kaupan viimeistään vuonna 2025. Hurjaa. Kun verkkomyyntiä pohtii, kannattaa miettiä myös sitä, kuinka pitkään on vara olla myymättä verkossa ts. menettää myyntiä.

verkkomyynti

Valmiit useiden myyjien verkkokaupat

Valmiit verkkokaupat on helppo tapa myydä tuotteita. Kaikki on tehty valmiiksi. Kävijöitä sivustolla on. Ei tarvitse miettiä toimitusehtoja, markkinointia, kaupan ulkoasua jne. Teet sopimuksen kaupan kanssa ja toimit ohjeiden mukaan. Esimerkiksi otat tuotekuvat, laitat tuotteet myyntiin ja kun kaupat tulee, postitat tuotteet. Saat oman osuutesi ja homma on selvä. Helppoa.

Kauppa perii provision (itselle on tullut vastaan aikojen saatossa  7% – 20% provisioita – nämä ei usein ole julkisia tietoja, kysyttävä itse). Katso tarkasti kilpailutilanne omien tuotteidesi osalta. Kilpailu on kovaa ja myynti voi jäädä vähäiseksi. Useassa kaupassa pitää olla Y-tunnus.

Esimerkkikauppoja (ja pari ”tavarataloakin” mukana):

Virtuaalimessut

Koronavuonna on syntynyt erilaisia virtuaalitapahtumia ja jos ennustaa pitäisi, ne varmasti tulevat olemaan olennainen osa tekemistä myös jatkossa.

Kun mietit virtuaalitapahtumaan osallistumista myyjänä, on tärkeää miettiä näkyvyyden lisäksi osallistumismaksun suuruutta, kuinka paljon myyjiä tapahtumassa on, kuinka hyvin erotut tuotteillasi muista myyjistä,  onko kuvat hyviä, oletko valmis tekemään hommia tapahtuman aikana, onko sinulta helppo ostaa (verkkokauppa suomalaisilla pankkipainikkeilla on helppo) ja tietysti kuinka iso tapahtuma on.

Suuri tapahtuma ei automaattisesti tuo myyntiä ja voit ihan yhtä jäädä nollille ihan samalla tavalla kuin jossain fyysisillä messuillakin. Mieti siis käytännössä kuinka monta kauppaa tarvitset, että olet tulokseen tyytyväinen ja luuletko, että tämä on todennäköistä. Joskus osallistumismaksu on viisaampaa käyttää esimerkiksi instagram ja facebook-markkinointiin.

Pari esimerkkiä virtuaalitapahtumista:

Muut valmiit kauppapaikat

Kirpputorit ja käytetyn tavaran palstat toimivat käsityömyynnissä varsinkin harrastelijoilla hyvin. Kauppapaikat ovat usein ilmaisia. Kävijöitä on valmiiksi ja ohjeita noudattamalla saa asiat helposti eteenpäin. Paikallisilla palstoilla saa näkyvyyttä ja se voi poikia muutakin myyntiä.

Kääntöpuolena on kilpailu. Harrastelijakäsityöläiset liikkuvat paljon palstoilla ja pienyrittäjät eivät pysty samoihin hintoihin. FB-kirpputoreilla ja myyntiryhmissä on syytä lukea säännöt tarkkaan – aina ei saa myydä. Vaikutukset varsinkin käsityöyrityksen mielikuvaan on syytä pohtia tarkkaan. Ei välttämättä ole imagolle edullista, että myy tuotteitaan tori.fi:ssä. Tosin käsityötä kun on monenlaista, niin jossain tietyssä tuotekombossa tämä voi olla napakymppi myyntikanava – sinä tiedät parhaiten.

Joitakin sivustoja:

Ihan oikea verkkokauppa

Kun mietit verkkokaupan perustamisen kustannuksia, niin laske yhden vuoden kokonaiskustannus ja mieti, voitko sen sijoittaa vaikkei yhtään kauppaa tulisi. Se helpottaa päätöksenteossa ja antaa oikean perspektiivin asiaan. On hyvä muistaa kaikkien tiedossa olevien asioiden, myyntien ja tuotteiden lisäksi, että verkkokauppa avaa mahdollisuuksia yhteistyöhön ja varmasti jokusen uuden ajatuksen omassa mielessäsikin – tätä ei voi korostaa liiaksi.

Verkkokauppa-alusta kannattaa valita omien tarpeiden, osaamisen sekä hinnan mukaan. Verkkokaupan pystyy tekemään itse. Se ei ole rakettitiedettä ja jos heti miettimällä tiedät, keneltä voit pyytää asiaan apua, niin homma helpottuu entisestään. Käsityöyrittäjillä olen nähnyt Holvia, Mycashflowta, Vilkasta, Finqua ja Webnodea. On toki myös Shopify ja Woocommerce käytössä. Kannattaa lukea Paytrailin alustaraportti 2019.

Maksunvälittäjistä suosittelen tutustumaan Argillan vertailutaulukkoon. Yksinkertaisella taulukolla voit katsoa mikä maksunvälittäjä on sinulle hinnaltaan järkevä. Maksunvälittäjiä on esimerkiksi Visma Pay (ex-Bambora), Checkout, Paytrail, Blue Commerce ja Klarna.

Olennaista on valita ja ymmärtää, että alustan ja maksunvälittäjän voi vaihtaa, jos ei syystä tai toisesta palvelekaan. Hommat on yleensä pidemmälle mietitty kuin olisit voinut edes arvata.

Kun teet verkkokaupan, sinulla pitäisi olla kolme asiaa kunnossa: sisältö, design ja tekninen puoli. Muista, että reilu 80% sivuilla kävijöistä plärää sivuja mobiilisti. Kunnon tuotekuvaukset ja kuvat on tärkeitä. Maksutapoina on löydyttävä suomalaiset pankkipainikkeet esimerkiksi Osuuspankki, Nordea eikä MobilePaykään pahitteeksi ole, jos tosissasi kauppaa haluat. Ja lisäksi tietysti viranomaishommat on hoidettava. Turvaat kunnolla kirjoitetuilla toimitusehdoilla myös oman selustasi.

Kun verkkokauppa on saatu pystyyn, niin asiakkaat ei ole oven takana kolkuttamassa. Työ oikeastaan alkaa vasta siitä. Markkinointia tarvitaan ja  kilpailevia verkkokauppoja löytyy varmasti.

(Ja jos nyt kiinnostaa millainen ratkaisu minulla on, niin itse rakennettu WordPress (nettisivut) + Woocommerce (verkkokauppaosio) + VismaPay (maksunvälittäjä) yhdistelmä. Posti kulkee postimerkeillä, Helposti-kuorilla, XXS-paketeilla sekä Shipitin kautta.)

Yleisesti ottaen

Verkkomyynti vaatii raakaa työtä, sitkeyttä ja innostusta asiaan. Sitä voi tehdä pienimuotoisemmin, kokeillen ja suht riskittömästi. Sitä voi tehdä myös alusta alkaen paljon panostaen ja toivottavasti hyviä tuloksia saaden.

Verkkokaupankäynti on säänneltyä ja varsinkin toimitusehdoissa on oltava tarkkana. Lue Kuluttajaviraston ohjeet tarkkaan – vältät epäselvyydet ja turvaat sekä asiakkaan että oman selustasi!

Hyviä linkkejä